mandag den 24. december 2012

Kiksekage - Meyers


Jaaa... Nu er det endelig JUL - Og hvor har jeg glædet mig. Rigtig glædelig jul til alle jer søde læsere, jeg håber I får en skøn jul.
Jeg ser frem til god hjemmelavet mad, julehygge og kvalitetstid med familien. Eftersom dagen og aftenen skal bruges sammen med familien, og så tænkte jeg at jeg ville tage en "lille" lækker ting med, som ville falde i de flestes smag. Jeg har allerede på fornemmelsen at kagen bliver et sikkert hit hos min "chokolade-smør-elskende-2-årige-niece". For ja, denne kiksekage er med rigtig smør og chokolade!
Jeg har brugt Claus Meyers opskrift til denne lækre kiksekage.

Kiksekage:
300 g semi mørk chokolade
150 g blødt, usaltet smør
5 pasteuriserede æggeblommer
5 pasteuriserede æggehvider
100 g flormelis
20-25 smørkiks (firkantet)

Kiksekage:
Beklæd en sandkageform (1½ liter) med bagepapir. Hak chokoladen og kom den i en skål, og
smelt den over vandbad. Den må ikke blive for varm. Pisk smørret glat i en skål. Pisk æggeblommerne i smørret – en ad gangen. Sigt flormelis i og pisk det. Tilsæt den smeltede
chokolade under piskning, og lad blandingen køle af. Pisk æggehviderne stive. Bland først en tredjedel af hviderne i chokolademassen – her kan du godt være hård ved dem, så de bliver godt indarbejdet i chokoladen. Fold derefter resten af hviderne nænsomt i. Dæk først bunden af sandkageformen med et lag chokoladecreme. Dæk så overfladen med et lag kiks. Fortsæt med at bygge kiksekagen af creme og kiks, og slut af med et lag chokoladecreme. Jeg kan godt lide når der er mange kiks i, men det er op til en selv selvfølgelig. Dæk formen til medhusholdningsfilm, og stil den i køleskabet til næste dag. Kiksekagen kan i øvrigt holde sig i 3-4 dage på køl.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar